Monday 14 April 2008

Backing for the Swan Lake


Last week I dyed the backing for the Swan Lake. I was quite sure I remembered the recepie, but so not. And I couldn't find the note from the background dyeing (I'll have to buy a notebook tomorrow). The first attempt got too green and I overdyed with a more blugreen color, but still to much green compared to the front. So I overdyed with pure blue and got a nice bluegreen that looks good with the front fabric. I was a bit afraid that my stamping was going to disappear since I stamped on the first dyeing, but it looks even better now with a darker color of the fabric.
The stamp is cut of a Speedy-Carve block from Speedball. It was like cutting in butter and I can recommend this one if you want to make your own stamp. I made the pattern from a picture of the ballerina's shoe and diminished it on my printer. I used the same Procion MX dye as I use for the regular dyeing, only mixed it with a printingpaste made of Sodium Alginate and water. I used a small brush to apply the dye on the stamp and I'm quite pleased with the result.

Forrige uke farget jeg bakstykket til Swan Lake. Jeg var sikker på at jeg husket oppskriften, men det gjorde jeg visst ikke. Og jeg kunne ikke finne notatet mitt der og da (jeg må kjøpe meg en notatbok i morgen). Det første forsøket ble for grønt og jeg overfarget det med en mer blågrønn farge, men fortsatt var det for grønt i forhold til framstykket. Så jeg farget over med en ren blå farge og fikk en flott blågrønn. Jeg var redd for at trykket på stoffet ville forsvinne siden jeg trykte etter den første fargingen, men det så faktisk bedre ut med en mørkere stoffarge.
Stempelet er skjært ut av en Speedy-Carve blokk fra Speedball. Det var som å skjære i smør og jeg kan anbefale denne på det varmeste dersom du har lyst til å lage dine egne stempler. Mønsteret lagde jeg fra ballerinaen's sko som jeg forminsket på printeren. Jeg brukte det samme Procion MX fargepulveret som jeg bruker til vanlig farging, bare blandet det med en fargepasta laget av Sodium Alginate og vann. Jeg brukte en liten pensel til å påføre fargen på stempelet og jeg ble ganske fornøyd med resultatet.

No comments:

Post a Comment