Monday 3 September 2007

It starts to look like Mina!

At last Mina is starting to look like herself on the muslin! I think this is the some of the most difficult I have ever done. I started with a mixture of courage and anxiety, but trusted our teaher that it was possible to do. The first problem was fabric. I thought the fabric I had dyed looked good, but when they came on the design wall they were either too blueish or too yellow. Then down to the basement to dye som new. They turned out a mixture of the two previous. They looked much better, but not all good. I have checked all the Norvegian webshops who sell quilting fabrics, but no one had anything I could use.And to order from England or US will take too long because of the customs clearance. So I had to manage with what I had. A face grew up, but absolutely not Mina!
Then it was to start over again. A new posterizing and tranfering a new drawing to the muskin. The result was a little better this time, but still not Mina. Pictures was sent to the Discussion Forum and a replay came: Not all wrong, but...
Another round. At last I got a posterizing that showed her eyes, nose and mouth very good. And this time I concentrated on getting the eyes rigt from the beginning. Layer on layer, fabric on and off. Fortunately we use Steam-a-Seam 2 lite, which is a double stick fusible web and may be put on and taken off again innumerable times. It wouldn't be permanent before it is ironed.
The next was the nose. It was quit accurate after a while, too. A problem area was the shadows on the sides of her face. the fabric liiked good at my desk, but was far too dark when it came up aside the other fabrics on my design wall. The forth attempt succeded! When the mouth finally got in place, Mina turned up. The colors on the pictures are not good. The forehead is not so strong peach and the fabric besides are darker.
It has been a lot of pattern drawing and cutting to get this together. I think I have five complete faces in small pieces where the color was wrong!
No I'm waiting for a new delivery of Stem-a-Seam to be able to continue. Chanllenging, but fun!










Endelig begynner Mina å ligne seg selv på lerretet! Jeg tror dette er noe av det vanskeligste jeg har gjort. Jeg startet med en blanding av friskt mot og frykt, men stolte på læreren som sa at det var mulig å lage dette. Det første problemet var stoff. Jeg syntes stoffene jeg hadde farget så bra ut, men når de kom opp på designveggen var de enten for blå eller for gule. Så ned i kjelleren igjen for å farge nye. De ble en blanding mellom de to første jeg laget. Og så mye bedre ut, men ikke helt bra. Jeg har sjekket ut alle norske nettbutikker som selger quiltestoffer, men ingen av de hadde noe som kunne brukes. Og det ville ta for lang tid å bestille fra England eller USA fordi de må gjennom tollen. Så jeg måtte greie meg med det jeg hadde. Et ansikt vokste fram, men det så absolutt ikke ut som Mina!
Så var det å starte på nytt. En ny posterisering på datamaskinen og en ny tegning overført til lerret. Resultatet var litt bedre denne gangen, men fortsatt ikke Mina. Bilder ble sendt til diskusjonsforumet og svar kom tilbake: Ikke helt galt, men...
Så var det ny runde. Til slutt fikk jeg fram en posterisering som gjenga både øyne, nese og munn veldig bra. Denne gangen konsentrerte jeg meg om å få til øynene riktig først. Det ble lag på lag, sette stofff på og ta av. Heldigvis bruker vi Steam-a-Seam 2 lite, som er en tynn vev som kleber på begge sider og kan tas av og på utallige ganger. Det blir ikke permanent før den strykes.
Det neste var nesa. Den ble etterhver ganske nøyaktig, den også. Et problemområde var skyggene på siden av ansiktet. Stoffet så bra ut på benken, men så snart det kom opp og ved siden av det andre stoffet, var det altfor mørkt. På 4. forsøk lyktes det! Og når munnen endelig kom på i riktig fasong og farge så dukket Mina opp. Fargene på bildene er ikke helt riktig. Det er mer lys fersken i panna og stoffet inntil er mørkere.
Det har blitt mye tegning av mønster og klipping for å få dette til. Jeg tror jeg har fem hele ansikter i små biter hvor fargen var feil!
Nå venter jeg på ny forsyning av Steam-a-Seam for å kunne fortsette. Utfordrende, men moro!

No comments:

Post a Comment