Monday 4 May 2009

Tango threadpainted and basted

Tango is now threadpainted and basted and ready for quilting.
I have threadpainted by the principle " Less is more". I have worked so much with the fabric and the contrast, so I had no need for a lot of threadpainting.
Some time ago I found Sharon Schamber's Network and her free videoes. One of the videoes are about basting your quilt. I love this method! No matter how big your quilt is, you can manage to baste it all by yourself. I don't like to use pins and I'm always afraid that the backing will pleate with the "normal" basting. So for me this method was perfect. You can see Sharon's video here:
http://sharonschambernetwork.com/free_area/videos/basting/index.html
Take a look at her other videoes, too. A lot of great stuff there!
I have three weeks to finish the quilt, so I better start quilting...

Jeg er nå ferdig med å "trådmale" og tråkle sammen Tango og den er klar til å quiltes.
Denne gangen har jeg bruk prinsippet " mindre er mer" når jeg har trådmalt. Jeg har jobbet så mye med valg av stoff og kontraster så jeg hadde ikke behov for å tilføye så mange detaljer med tråd.
Jeg oppdaget Sharon Shamber's Network og hennes gratis videoer for en stund siden. En av videoene handler om å tråkle quilter på en enkel måte. En fantastisk metode! Uansett hvor stor quilten din er, så kan du greie å tråkle den uten hjelp. Jeg liker ikke å bruke sikkerhetsnåler og jeg er alltid redd for at bakstykket skal folde seg ved bruk av vanlig tråkling, så denne metoden er perfekt for meg. Du kan se Sharon's video her: http://sharonschambernetwork.com/free_area/videos/basting/index.html
Ta en kikk på de andre videoene hennes også! Her er det masse nyttige tips.
Jeg har tre uker på meg for å gjøre ferdig Tango, så jeg bør vel sette i gang og quilte...
Here is the back of the quilt with the basting. Not easy to see, but if you click on the picture you get a much larger one where you can see the basting on the back.
"Smart quilters choose a busy fabric for backing". Even if I use invisible thread, I like the advice about the busy backing. The thread more or less "dissappears" in the fabric pattern. My absolute favorite invisible thread is Sew-Art Invisible Nylon Thread. It is so nice to work with and it never breaks :-) And I can buy it here in Norway.

Her er bakstykket med tråklingen. Det er vanskelig å se det, men hvis du trykker på bildet får du et mye større et hvor du kan se tråklestingene.
"Smarte quiltere velger et urolig stoff til bakstykke". Selv om jeg bruker usynlig tråd til all quilting, så liker jeg rådet om å velge et urolig mønster på bakstykket. Tråden forsvinner mer eller mindre i mønsteret. Min absolutte favoritt når det gjelder usynlig tråd er Sew-Art Invisible Nylon Thread. Den er veldig god å arbeide med og ryker aldri :-) Dessuten kan du få kjøpt den i Norge hos http://www.quilt-design.com/

No comments:

Post a Comment