Saturday 7 February 2009

More Machine Quilting

This is my fist try on Trapunto. Not at all difficult to do. It gives a nice raised effect, especially on wholecloth quilts. I learned something similat way back in my dressmaking class, but we called it Matlasse.


Dette er mitt første forsøk på trapunto. Slett ikke så vanskelig å lage. Det gir en fin opphøyd effekt, spesielt på "wholecloth" quilter. Jeg lærte noe lignende en gang for mange år siden i en kjole- og draktsømklasse, men vi kalte det for matlasse.

Here is a shadowed Trapunto. A colored fabric is cut out in the shape you want and put underneath the wholecloth before sewing.


Dette er en skyggelagt trapunto. Man klipper ut et farget stoff i det mønsteret du ønsker og legger det under det hele stoffstykket.

Next week we are starting on a wholecloth quilt. I want to make a baby quilt for our new granddaughter (will be born March/April). But I will wait till I get this book before I draw a pattern. I saw Philippa Naylor's quilt Flower Power at The Festival of Quilts in Birmingham, England last August. It was stunning. I have not found a detail picture of it, but you can see the quilt here http://twiddletails.blogspot.com/2008/11/houston-again.html
Philippa Naylor web site is also worth a visit. Take a look at her beautiful FM quilting
http://philippanaylor.com/


Neste uke skal vi starte på en wholocloth quilt. Jeg kan ikke noe godt norsk ord for det, men quilten består av ett helt stykke stoff. Jeg har tenkt å lage en babyquilt til det neste barnebarnet vårt som skal bli født i skiftet mars/april. Men jeg vil vente med å tegne mønsteret til jeg har fått boka ovenfor. Jeg så Philippa Naylor's Flowe Power quilt på The Festival of Quilts i Birmingham sist august. Den var fantastisk! Jeg har ikke funnet et detaljbilde av den, men du
kan se både den og flere av quiltene hennes på linkene ovenfor.

No comments:

Post a Comment